Poklady světa kamenů - recenze knihy

Autor: Zbyněk Buřival
Přečteno: 1769x

Publikaci Poklady světa kamenů s podtitulem Minerály západní Moravy ve sbírce Muzea Vysočiny Třebíč vydalo právě třebíčské muzeum. Autorem publikace je dlouholetý pracovník muzea a kurátor geologických sbírek Ing. Lukáš Křesina.

Publikace má 132 stran formátu B5 a přes 200 barevných fotografií na kvalitním křídovém papíře. Vazba je brožovaná lepená. Celkově lze vyzdvihnout pěknou úpravu i kvalitní zpracování a tisk. Kniha vyšla v celkovém nákladu 400 kusů. Knihu lze za 190 Kč koupit v recepci muzea či objednat e-mailem.

Kniha je přehledně členěna do sekcí, které se nejprve věnují úvodnímu geologickému přehledu oblasti západní Moravy. Další části jsou rozděleny podle geneze minerálů a částečně i podle oblastí, například tedy Lithné pegmatity, Pegmatity Třebíčska, Serpentinity atd. Ke každé kapitole je stručný text a dále výběr fotografií s popisem, lokalitou a rozměry. Fajnšmekři si mohou podle přehledu na konci knihy vyhledat minerály i podle inventárních čísel muzea, pokud by měli zájem shlédnout minerály naživo v muzeu. Nejedná se tedy o lokalitního průvodce ani odbornou literaturu, spíše o obrazovou publikaci zaměřenou na minerály západní Moravy a zejména Třebíčska.

Fotografie jsou na barevném pozadí, které část fotografů kritizuje, ale celkově je zpracování kvalitní a barvy pozadí jsou tlumené a přiměřené. Velké plus je určitě dostatečné a rovnoměrné nasvícení vzorků a reálné barvy, narozdíl od řady dalších publikací i mnoha fotografií online, které mají výrazně zvýšenou saturaci.

Jako přínos lze rozhodně hodnotit i užší zaměření publikace. V knize sice (až na výjimky) nenajdeme špičkové vzorky světové kvality, ale jedná se o ucelený a kvalitní přehled minerálů dané oblasti. Kniha tak je jistě přínosem pro sběratele minerálů, kteří se mohou seznámit se vzorky z míst, o kterých doposud bylo populárně-naučných publikací poskrovnu. Text je poměrně stručný, a přestože není psán vyloženě vědeckým stylem, pro úplné laiky budou některé termíny jistě neznámé.

Celkově publikaci hodnotím velmi pozitivně. Zcela souhlasím s autorem, že podobných populárně-naučných publikací se zaměřením na minerály ČR či dokonce určitých regionů je poskrovnu. Vychází buď poměrně obsáhlé a také vysoce odborné a drahé monografie lokalit, anebo naopak vyloženě sběratelské průvodce. A kromě nejznámějších oblastí prakticky chybí obrazové publikace pro širší veřejnost.

Komentáře jsou ručně schvalovány, mějte proto prosím strpení. Na svůj názor máte právo, ale vyloženě urážlivé či vulgární komentáře se mohou dočkat cenzury. Jakékoliv pokusy o komentářový spam budou bez milosti mazány. U pochybných komentářů může být odstraněn zpětný odkaz.

Jméno:
E-mail:
URL: